A predesztináció latin eredetű szó, magyarul eleve
elrendelést jelent.
A vallási gyökerű kifejezés az élet egyik legmeghatározóbb,
legfontosabb kérdése. Létezik-e? Ha igen, akkor mit is jelent pontosan, hogyan
kell értelmeznünk, és milyen mértékben befolyásolja, befolyásolhatja életünket?
A természetes kérdések száma végtelen.
Az alapvetően kálvinista, és egyes protestáns vélekedés
szerint Isten már a teremtést megelőzően „eldöntötte”, ki üdvözülhet és ki nem.
Mi – civilizált emberek - ezt a gondolatot folytatva arra
jutottunk, hogy minden cselekedetünk már „meg van írva”, igazából a szabad
akarat csak egy illúzió, Isten úgyis pontosan tudja, mi fog velünk történni.
Hiszen mi is „csak” az ő tervét hajtjuk végre függetlenül attól, hogy tudunk-e
róla, vagy sem. Sőt, egyes szélsőségesnek mondható vélekedés szerint felesleges
is „görcsölnünk”, lényegileg nem tudunk változtatni életünkön, teljesen
mindegy, mit teszünk a következő pillanatban, saját sorsunkat úgysem tudjuk
elkerülni!
Azért ezzel már komolyabb problémák is felmerülnek. Mert, ha
így van, akkor tulajdonképpen mi is a feladatunk? Miért is „kelünk fel” minden
nap? Hogy Isten akaratát végrehajtsuk? Még akkor is, ha ez az akarat a mi
életünkre, ránk vonatkozik, akkor is meglehetősen frusztráló érzés (lenne) pusztán
ezzel a tudattal élni. Mert természetesen az ember örömmel teljesíti Isten
akaratát, bármi is legyen az, de miután Isten „jó”, azért az nem létezhet, hogy
előre tudja életünk buktatóit, majd ennek ellenére hagyja, hogy elbotoljunk
bennük. Nem, véleményem szerint az eleve elrendelést egy teljesen más síkon
lehet csak értelmezni. Amennyiben elfogadjuk Istent, vagy egyáltalán a „magasabb-rendűt”
létezőnek, és egyben teremtőnek, valamint nyilvánvalóan hiszünk az ő jóságában,
akkor a predesztináció csupán az „alapok” létezését jelentheti mindenkinél.
Tehát függetlenül attól, hova, milyen családba születik is az ember, milyen
neveltetést kap, milyen módon szocializálódik, van egy abszolút gyökere a
személyiségének, melyet „előre megkapott”. Ezzel a kapott ajándékkal – vagy kereszttel?
– kell életünk során oly módon kufárkodnunk, hogy amennyiben (ismét) a Teremtő
színe elé kerülünk ne kelljen lehajtott fejjel állnunk.
Hogyan lehetséges ez? Az életünk folyamatos döntések
sorozata. Vannak olyan aprók, hogy észre sem vesszük őket és vannak olyanok is,
melyek meghozatala előtt hetekig, sőt akár még tartósabban gyötrődünk. A lényeg
azonban minden esetben ugyanaz. Hallgatnunk kell a bennünk legbelül lévő –
magam részéről hiszem, hogy – isteni eredetű „hangra”, érzésre, melyet
hívhatunk lelkiismeretnek, vagy bármi másnak is. Ehhez azonban le kell
vetkőznünk az erre az éveink alatt rárakódott számtalan „réteget”, melyek
egytől egyig halványítják, betakarják előlünk, megnehezítik a közvetlen
kapcsolattartást.
Gyermekkorban ez még nincs így. Ha egy gyermek éppen se nem
éhes, se nem fáradt, vagy beteg, vagy bármilyen okból nyűgös, tehát amikor „alaphelyzetben”
„működik”, akkor figyeljük csak meg, egyszerűen angyali. Nem is lehet
másmilyen, ilyennek lett teremtve.
Ebben az állapotában túlcsordul szeretettel, mindezt
természetesen teszi, nem tudja ugyanis még, hogy lehet(ne) másképp is élni.
Nála a belső őszinteség magától értetődő, nincs semmiféle torzulás.
Ahogy azonban cseperedik, a számtalan – és különösen a
modern korban – különböző, sok esetben ehhez az angyali állapothoz képest
szörnyű hatás éri, melyek következtében egyszer csak ő is „beáll” a társadalom
sorába, és – nyilván túlzással – olyan lesz, mint mindenki más. Már nem a belső
hang lesz az irányító, hanem a pótcselekvések végtelen sorából az éppen
aktuális. A legszomorúbb az egészben az, hogy ezt közben még csak észre sem
veszi.
De visszakanyarodva az eredeti témához, véleményem szerint
sorsunk egyáltalán nem oly módon „van megírva”, ahogy mi azt ez alatt a szó
alatt értjük. Sokkal inkább minden döntésünknél szabad akaratot kaptunk. Mi
döntjük el az életünket alapvetően befolyásoló dolgokat ugyanúgy, mint hogy pl.
zsemlét, vagy kiflit vegyünk a boltban.
A legfontosabb, hogy ezt érezzük át, merjük elhinni, és
próbáljunk meg vele élni. Az „út” elején kaptunk valamit, az úton – nem magunkra
hagyva, de – egyedül járunk, majd az út végén megnézzük, mire vittük vele.
Biztosan érezte már mindenki, amikor egy-egy döntés előtt elképzeltük a
lehetséges irányokat, és mindegyiket megvalósíthatónak gondoltuk. „Akár
mehetnék erre is, vagy arra, esetleg amarra.” Bármelyik lehetséges. Majd
döntünk. Mi. Senki más. Predesztináció tehát maximum vagy abban az értelemben
létezhet, hogy az „alap-csomagunk” adott, (amely predesztinál bennünket valamilyen
életre) vagy abban az értelemben, hogy a
személyes, saját döntéseink ellenére a Jóisten tudja előre utunkat. Tudja mit
fogunk dönteni. Csakhogy ettől még a döntés az a miénk, mi hozzuk meg – és nekünk
kell érte vállalni a felelősséget is.
A „legbelsőbb énünkre” pedig vigyázzunk, keressük nap, mint
nap, érezzük meg, és erősítsük jelenlétét saját magunkban!
Mily nagy gondolatot vetettél fel! Bennem tovább kígyózott a dominósor.
VálaszTörlésAz eleve elrendelés, vagy az eleve azonos gyökérből eredés?
Ars poetica.
A világ elrendeződésének számmisztikai összefüggései, hasonlóságai, a galakszisok aranymetszéses spriáljai a világűrben, s a méhben lévő magzati fejlődés során kibomló embrio alak aranymetszéses sprirál formája, a napraforgó magjainak elrendeződése, a falevelek erezetének elágazásait jelentő távolságok arányai, a bartóki aranymetszéses formai arányok, melyek más zeneszerzőknél is előfordulnak, a testünk 2 és 3 és 5 arányai, a szimmetria, s az aszimmetria egyensúlya, a tenyerünk öt ujjának elrendeződése, ujjaink magasságai, metszőfogaink magasság és szélesség arányai, s még számtalan gyönyörű rend a természetben, s az emberi létezésünkben, valami elképesztő közös gyökérből fakadónak érzékelteti lényünket, létezésünket.
A bennünk lévő sejtmagon túli, elektronhéjak szintjénél mélyebb rétegek kutatott titkai, a gének rendje, kromoszómaláncok spiráljai, s eszméletlenül sok, még fel nem ismert rejtély, összefüggés az egész élő, s élettelen világot alkotó REND létező tudáshalmazában, eltörpíti az emberi tudás ma létező szellemi magaslatait.
Szinte minden összefügg a létezés eleve elrendeltnek látszó rendjében.
E tökéletesség felé vezető útja az embernek sok „göcsörttel”, feszültséggel teli, mely a materiális létezésünk feletti szellemi lényünkből adódva, a még nem tökéletességünk miatt szül konfliktusokat. A szellemi létezésünk tökéletességének az oka, a szeretet még nem tökéletes megéléséből fakad. A szeretet, az az erő, amely a világmindenség hordozója, a nagy REND tökéletes egymásra hatásában.
De ezt az erőt, valóban a szabad akarattal tudjuk tökéletlenné tenni. ahogy egy centrifugális erő a központtól elszakítani próbálja az elemeket, úgy hibáink is, a tökéletlenségünk létezését jelenítik meg.
Mi az igazi titok? Mindnyájan, nem vagyunk hibátlanok, ezért szeretettel kell egymás felé fordulnunk, hisz éppen ez adja meg a közös alapot a szeretetre, hibáinkban való azonosságunk elfogadásában. Ennek a szeretetnek a gyakorlására van szabadságunk. Itt megszűnnek a számmisztikai arányok, viszonyok tökéletességének rendjei. Vagy még nem ismerjük az én tudatunk, szellemiségünk „alap-csomagját”, ahogy a Tamás említette, annyira, mint az anyagi REND felépülését!
Mi a lehet célja tehát életünknek? Az egymás közötti kapcsolatot működtető erőnek, a szeretetnek a tökéletesítése.
Ezt finomítani, tanulgatva, tapasztalva a zenében talán a legszebb, mert szavak nélküli mélységben fejeződik ki, s a zeneszerzők tökéletesség felé vezető vágyának hangi beteljesüléseiként. A zeneművekben rejtőződnek el, a kottakép elemeinek aranymetszéses, szimmetrikus, disszonáns konszonáns elrendeződéseivel, a 2 és 3 és 5 arányaiban bezárva, kódolva a kört, vagy inkább a mindig feljebb-feljebb tekeredő spirált, a világmindenség egyik összerendező, közös gyökérnek misztériumában.
E titokzatos létezésünk éltető, motiváló erejében, egymás ”alap-csomagjainak” megismerésének vágyával, nyitottságával. Lelkünk zenei érzékenységének állandó mélyülésével, finomodásával. Kinek-kinek szabad akaratából, vagy e nagy Rendet alkotó Teremtő segítségével, a MINDENTTUDÁS fokozatos átadásával évezredeken keresztül, egyre erősítve éppen a tudással hitünket, a világmindenség gyökerének felfedezésében.