2013. június 17., hétfő

A valós predesztináció - ars poetica 2.




A predesztináció latin eredetű szó, magyarul eleve elrendelést jelent.
A vallási gyökerű kifejezés az élet egyik legmeghatározóbb, legfontosabb kérdése. Létezik-e? Ha igen, akkor mit is jelent pontosan, hogyan kell értelmeznünk, és milyen mértékben befolyásolja, befolyásolhatja életünket? A természetes kérdések száma végtelen.
Az alapvetően kálvinista, és egyes protestáns vélekedés szerint Isten már a teremtést megelőzően „eldöntötte”, ki üdvözülhet és ki nem.
Mi – civilizált emberek - ezt a gondolatot folytatva arra jutottunk, hogy minden cselekedetünk már „meg van írva”, igazából a szabad akarat csak egy illúzió, Isten úgyis pontosan tudja, mi fog velünk történni. Hiszen mi is „csak” az ő tervét hajtjuk végre függetlenül attól, hogy tudunk-e róla, vagy sem. Sőt, egyes szélsőségesnek mondható vélekedés szerint felesleges is „görcsölnünk”, lényegileg nem tudunk változtatni életünkön, teljesen mindegy, mit teszünk a következő pillanatban, saját sorsunkat úgysem tudjuk elkerülni!



Azért ezzel már komolyabb problémák is felmerülnek. Mert, ha így van, akkor tulajdonképpen mi is a feladatunk? Miért is „kelünk fel” minden nap? Hogy Isten akaratát végrehajtsuk? Még akkor is, ha ez az akarat a mi életünkre, ránk vonatkozik, akkor is meglehetősen frusztráló érzés (lenne) pusztán ezzel a tudattal élni. Mert természetesen az ember örömmel teljesíti Isten akaratát, bármi is legyen az, de miután Isten „jó”, azért az nem létezhet, hogy előre tudja életünk buktatóit, majd ennek ellenére hagyja, hogy elbotoljunk bennük. Nem, véleményem szerint az eleve elrendelést egy teljesen más síkon lehet csak értelmezni. Amennyiben elfogadjuk Istent, vagy egyáltalán a „magasabb-rendűt” létezőnek, és egyben teremtőnek, valamint nyilvánvalóan hiszünk az ő jóságában, akkor a predesztináció csupán az „alapok” létezését jelentheti mindenkinél. Tehát függetlenül attól, hova, milyen családba születik is az ember, milyen neveltetést kap, milyen módon szocializálódik, van egy abszolút gyökere a személyiségének, melyet „előre megkapott”. Ezzel a kapott ajándékkal – vagy kereszttel? – kell életünk során oly módon kufárkodnunk, hogy amennyiben (ismét) a Teremtő színe elé kerülünk ne kelljen lehajtott fejjel állnunk.

Hogyan lehetséges ez? Az életünk folyamatos döntések sorozata. Vannak olyan aprók, hogy észre sem vesszük őket és vannak olyanok is, melyek meghozatala előtt hetekig, sőt akár még tartósabban gyötrődünk. A lényeg azonban minden esetben ugyanaz. Hallgatnunk kell a bennünk legbelül lévő – magam részéről hiszem, hogy – isteni eredetű „hangra”, érzésre, melyet hívhatunk lelkiismeretnek, vagy bármi másnak is. Ehhez azonban le kell vetkőznünk az erre az éveink alatt rárakódott számtalan „réteget”, melyek egytől egyig halványítják, betakarják előlünk, megnehezítik a közvetlen kapcsolattartást.
Gyermekkorban ez még nincs így. Ha egy gyermek éppen se nem éhes, se nem fáradt, vagy beteg, vagy bármilyen okból nyűgös, tehát amikor „alaphelyzetben” „működik”, akkor figyeljük csak meg, egyszerűen angyali. Nem is lehet másmilyen, ilyennek lett teremtve.
Ebben az állapotában túlcsordul szeretettel, mindezt természetesen teszi, nem tudja ugyanis még, hogy lehet(ne) másképp is élni. Nála a belső őszinteség magától értetődő, nincs semmiféle torzulás.
Ahogy azonban cseperedik, a számtalan – és különösen a modern korban – különböző, sok esetben ehhez az angyali állapothoz képest szörnyű hatás éri, melyek következtében egyszer csak ő is „beáll” a társadalom sorába, és – nyilván túlzással – olyan lesz, mint mindenki más. Már nem a belső hang lesz az irányító, hanem a pótcselekvések végtelen sorából az éppen aktuális. A legszomorúbb az egészben az, hogy ezt közben még csak észre sem veszi.

De visszakanyarodva az eredeti témához, véleményem szerint sorsunk egyáltalán nem oly módon „van megírva”, ahogy mi azt ez alatt a szó alatt értjük. Sokkal inkább minden döntésünknél szabad akaratot kaptunk. Mi döntjük el az életünket alapvetően befolyásoló dolgokat ugyanúgy, mint hogy pl. zsemlét, vagy kiflit vegyünk a boltban.
A legfontosabb, hogy ezt érezzük át, merjük elhinni, és próbáljunk meg vele élni. Az „út” elején kaptunk valamit, az úton – nem magunkra hagyva, de – egyedül járunk, majd az út végén megnézzük, mire vittük vele. Biztosan érezte már mindenki, amikor egy-egy döntés előtt elképzeltük a lehetséges irányokat, és mindegyiket megvalósíthatónak gondoltuk. „Akár mehetnék erre is, vagy arra, esetleg amarra.” Bármelyik lehetséges. Majd döntünk. Mi. Senki más. Predesztináció tehát maximum vagy abban az értelemben létezhet, hogy az „alap-csomagunk” adott, (amely predesztinál bennünket valamilyen életre)  vagy abban az értelemben, hogy a személyes, saját döntéseink ellenére a Jóisten tudja előre utunkat. Tudja mit fogunk dönteni. Csakhogy ettől még a döntés az a miénk, mi hozzuk meg – és nekünk kell érte vállalni a felelősséget is.

A „legbelsőbb énünkre” pedig vigyázzunk, keressük nap, mint nap, érezzük meg, és erősítsük jelenlétét saját magunkban!

1 megjegyzés:

  1. Horváth Imre, karnagy2013. június 27. 14:16

    Mily nagy gondolatot vetettél fel! Bennem tovább kígyózott a dominósor.
    Az eleve elrendelés, vagy az eleve azonos gyökérből eredés?
    Ars poetica.

    A világ elrendeződésének számmisztikai összefüggései, hasonlóságai, a galakszisok aranymetszéses spriáljai a világűrben, s a méhben lévő magzati fejlődés során kibomló embrio alak aranymetszéses sprirál formája, a napraforgó magjainak elrendeződése, a falevelek erezetének elágazásait jelentő távolságok arányai, a bartóki aranymetszéses formai arányok, melyek más zeneszerzőknél is előfordulnak, a testünk 2 és 3 és 5 arányai, a szimmetria, s az aszimmetria egyensúlya, a tenyerünk öt ujjának elrendeződése, ujjaink magasságai, metszőfogaink magasság és szélesség arányai, s még számtalan gyönyörű rend a természetben, s az emberi létezésünkben, valami elképesztő közös gyökérből fakadónak érzékelteti lényünket, létezésünket.
    A bennünk lévő sejtmagon túli, elektronhéjak szintjénél mélyebb rétegek kutatott titkai, a gének rendje, kromoszómaláncok spiráljai, s eszméletlenül sok, még fel nem ismert rejtély, összefüggés az egész élő, s élettelen világot alkotó REND létező tudáshalmazában, eltörpíti az emberi tudás ma létező szellemi magaslatait.

    Szinte minden összefügg a létezés eleve elrendeltnek látszó rendjében.

    E tökéletesség felé vezető útja az embernek sok „göcsörttel”, feszültséggel teli, mely a materiális létezésünk feletti szellemi lényünkből adódva, a még nem tökéletességünk miatt szül konfliktusokat. A szellemi létezésünk tökéletességének az oka, a szeretet még nem tökéletes megéléséből fakad. A szeretet, az az erő, amely a világmindenség hordozója, a nagy REND tökéletes egymásra hatásában.
    De ezt az erőt, valóban a szabad akarattal tudjuk tökéletlenné tenni. ahogy egy centrifugális erő a központtól elszakítani próbálja az elemeket, úgy hibáink is, a tökéletlenségünk létezését jelenítik meg.
    Mi az igazi titok? Mindnyájan, nem vagyunk hibátlanok, ezért szeretettel kell egymás felé fordulnunk, hisz éppen ez adja meg a közös alapot a szeretetre, hibáinkban való azonosságunk elfogadásában. Ennek a szeretetnek a gyakorlására van szabadságunk. Itt megszűnnek a számmisztikai arányok, viszonyok tökéletességének rendjei. Vagy még nem ismerjük az én tudatunk, szellemiségünk „alap-csomagját”, ahogy a Tamás említette, annyira, mint az anyagi REND felépülését!

    Mi a lehet célja tehát életünknek? Az egymás közötti kapcsolatot működtető erőnek, a szeretetnek a tökéletesítése.

    Ezt finomítani, tanulgatva, tapasztalva a zenében talán a legszebb, mert szavak nélküli mélységben fejeződik ki, s a zeneszerzők tökéletesség felé vezető vágyának hangi beteljesüléseiként. A zeneművekben rejtőződnek el, a kottakép elemeinek aranymetszéses, szimmetrikus, disszonáns konszonáns elrendeződéseivel, a 2 és 3 és 5 arányaiban bezárva, kódolva a kört, vagy inkább a mindig feljebb-feljebb tekeredő spirált, a világmindenség egyik összerendező, közös gyökérnek misztériumában.
    E titokzatos létezésünk éltető, motiváló erejében, egymás ”alap-csomagjainak” megismerésének vágyával, nyitottságával. Lelkünk zenei érzékenységének állandó mélyülésével, finomodásával. Kinek-kinek szabad akaratából, vagy e nagy Rendet alkotó Teremtő segítségével, a MINDENTTUDÁS fokozatos átadásával évezredeken keresztül, egyre erősítve éppen a tudással hitünket, a világmindenség gyökerének felfedezésében.

    VálaszTörlés