2013. június 12., szerda

Benedictus – Kedvenc zenéim 2.



„ A zene ott kezdődik, ahol a szavak véget érnek.”

Karl Jenkins, a dél wales-i származású, 2005-ben lovaggá ütött zeneszerző-karmester Benedictus        
(áldott) c. szerzeményére véletlen folytán bukkantam rá. (Újabb bizonyíték, hogy nincsenek véletlenek! :-) )
A Weöres Sándor Színház „Miért szép” programjára készültem, ezen belül az „Ezerarcú cselló”
témakörhöz gyűjtöttem minél különbözőbb csellón előadott zenéket. Az itt csatolt felvétel, melyen a
két kiváló horváth csellista, Luka Sulic és Stjepan Hauser adják elő ezt a zeneirodalom minden
bizonnyal egyik legérzékenyebb, legmélyebb számát, nem az egyetlen változat a darabból. Létezik
szóló énekhanggal, valamint kórussal előadott változat is, egy dolog azonban az összesben közös: a
cselló. J Hiába, vannak még „örök” dolgok a világban!



Egy-egy zenemű előadása, de ugyanígy meghallgatása „elvileg” mindenkinek mást jelent.
Természetesen vannak olyan zenék, melyek annyira egyértelműen egy valamilyen karakterben
íródtak, vagy egyszerűen csak a szövegük miatt – amennyiben dalról, avagy operáról beszélünk -  
annyira határozottan jelenítenek meg egy hangulatot, vagy érzelmet, hogy a hatás, amit kiváltanak,
nagyon hasonló mindenkiben. Azonban általánosan el lehet mondani, hogy a befogadó lelki állapota,
hangulata, a már adott érzelmei alapvetően befolyásolják, befolyásolhatják a zeneszerző
elgondolását.
A „Nagy közös pont” minden zenében az, hogy „ad”, mindenképpen ad valamit a hallgatónak, még
akkor is, ha nem akarja, illetve ha amit kap az igazából belőle, a hallgatóból, belülről fakad.
Nyilván ezért vágyunk, hallgatunk, a hangulatunknak megfelelő zenét szívesen. A zene tovább erősíti
a bennünk lévő érzéseket. A némileg paradox csak az a dologban, ha éppen bánatunk, fájdalmunk
van, akkor a hasonló karakterű zenétől nem jobb lesz nekünk, hanem tovább erősítjük, mélyítjük az
adott állapotunkat. De ez a gondolat másfelé visz, nem a zene pszichológiai oldalának kutatása,
amiről írni szeretnék.

Számomra a Benedictus  egy bizonyos „iránynak” a vége. Fokozhatatlan.



Annyira érzékeny, annyira legbelülről jön, annyira telített érzelemmel, hogy még hallgatva sem
lehetne „többet elviselni” belőle, nemhogy előadva azt – amire ettől függetlenül vágyom, és meg is
fog történni előbb-utóbb.
Mondhatnám, hogy így, itt a Földön így képzelem el a Mennyországban szóló zenét.
Amennyiben – és talán ezzel az ötlettel sem vagyok egyedül – megtöltjük tartalommal, gondolattal,
konkrét, a saját életünkből vett érzelemmel a darabot hallgatás közben, akkor pedig egyenesen
torokszorító intenzitású élményt kapunk tőle. Ami a „jó hír”, hogy bármennyire is úgy tűnhet elsőre,
hogy akár szomorú is lehet a hangulata, valójában a letisztultságnak a Benedictus által közvetített
foka mindenképpen pozitív lesz.

Ajánlom tehát mindenkinek, aki „megvilágosodott”, túlcsordul érzelemmel valamely okból, vagy
egyszerűen csak egy másik, egy felsőbb szintre vágyik!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése