„ A zene ott
kezdődik, ahol a szavak véget érnek.”
Karl
Jenkins, a dél wales-i származású, 2005-ben lovaggá ütött zeneszerző-karmester
Benedictus
(áldott) c. szerzeményére
véletlen folytán bukkantam rá. (Újabb bizonyíték, hogy nincsenek véletlenek! :-) )
A
Weöres Sándor Színház „Miért szép” programjára készültem, ezen belül az „Ezerarcú
cselló”
témakörhöz
gyűjtöttem minél különbözőbb csellón előadott zenéket. Az itt csatolt felvétel,
melyen a
két
kiváló horváth csellista, Luka Sulic és Stjepan Hauser adják elő ezt a
zeneirodalom minden
bizonnyal
egyik legérzékenyebb, legmélyebb számát, nem az egyetlen változat a darabból.
Létezik
szóló
énekhanggal, valamint kórussal előadott változat is, egy dolog azonban az
összesben közös: a
cselló.
J Hiába, vannak még „örök”
dolgok a világban!
Egy-egy
zenemű előadása, de ugyanígy meghallgatása „elvileg” mindenkinek mást jelent.
Természetesen
vannak olyan zenék, melyek annyira egyértelműen egy valamilyen karakterben
íródtak,
vagy egyszerűen csak a szövegük miatt – amennyiben dalról, avagy operáról beszélünk
-
annyira
határozottan jelenítenek meg egy hangulatot, vagy érzelmet, hogy a hatás, amit kiváltanak,
nagyon
hasonló mindenkiben. Azonban általánosan el lehet mondani, hogy a befogadó
lelki állapota,
hangulata,
a már adott érzelmei alapvetően befolyásolják, befolyásolhatják a zeneszerző
elgondolását.
A „Nagy
közös pont” minden zenében az, hogy „ad”, mindenképpen ad valamit a
hallgatónak, még
akkor
is, ha nem akarja, illetve ha amit kap az igazából belőle, a hallgatóból,
belülről fakad.
Nyilván
ezért vágyunk, hallgatunk, a hangulatunknak megfelelő zenét szívesen. A zene
tovább erősíti
a
bennünk lévő érzéseket. A némileg paradox csak az a dologban, ha éppen
bánatunk, fájdalmunk
van,
akkor a hasonló karakterű zenétől nem jobb lesz nekünk, hanem tovább erősítjük,
mélyítjük az
adott állapotunkat.
De ez a gondolat másfelé visz, nem a zene pszichológiai oldalának kutatása,
amiről
írni szeretnék.
Annyira
érzékeny, annyira legbelülről jön, annyira telített érzelemmel, hogy még
hallgatva sem
lehetne
„többet elviselni” belőle, nemhogy előadva azt – amire ettől függetlenül
vágyom, és meg is
fog
történni előbb-utóbb.
Mondhatnám,
hogy így, itt a Földön így képzelem el a Mennyországban szóló zenét.
Amennyiben
– és talán ezzel az ötlettel sem vagyok egyedül – megtöltjük tartalommal,
gondolattal,
konkrét,
a saját életünkből vett érzelemmel a darabot hallgatás közben, akkor pedig
egyenesen
torokszorító
intenzitású élményt kapunk tőle. Ami a „jó hír”, hogy bármennyire is úgy tűnhet
elsőre,
hogy
akár szomorú is lehet a hangulata, valójában a letisztultságnak a Benedictus
által közvetített
foka
mindenképpen pozitív lesz.
Ajánlom
tehát mindenkinek, aki „megvilágosodott”, túlcsordul érzelemmel valamely okból,
vagy
egyszerűen csak egy másik, egy felsőbb szintre vágyik!
egyszerűen csak egy másik, egy felsőbb szintre vágyik!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése