2013. május 17., péntek

A jövő karmestere a jelenben :-) + Aida díszlet kérdései

Pünkösd hétfőn a Művészetek Palotájában ad koncertet a Savaria Szimfonikus Zenekar. A Szimfonikus Felfedezések sorozat keretén belül adandó hangverseny műsorában a zeneirodalom két elképesztően gyönyörű műve kapott helyet: Brahms B-dúr zongoraversenye, valamint Csajkovszkij V. szimfóniája. Az est karmestere Madaras Gergely.
Szerintem érdemes az ő nevét megjegyezni Szombathelyen! ;-)



De nézzük meg egy kicsit, ki is az a Madaras Gergely? Először is 1984-ben született, Budapesten. Diplomáit a Zeneakadémián, és a bécsi egyetemen szerezte. 2011-ben Junior Príma díjjal tüntették ki. Eredeti hangszere a fuvola. Gyakorlatilag a legjelentősebb fesztiválokon tanult, világhírű karmestereknél, és most – tehát 29 évesen – a londoni nemzeti opera karmestere. Az elkövetkezendő időszakban fellép Skóciától Bécsen, Franciaországon, Szentpéterváron át Melbourne-ig számos helyen. Jövőre Varázsfuvolát fog dirigálni Londonban. Hát, nem szokványos dolgok ezek egy ilyen fiatal karmesterrel kapcsolatban. Mondhatnám, kifejezetten ritka. Sőt, gyakorlatilag párját ritkítja, illetve, nincs is ilyen…J A jó hír az, hogy ez nem a véletlen műve, de még csak nem is egy szuper menedzsmenté. Habár a koncert még előttünk van, azért a próbák alapján az már biztos, hogy Gergőben az összes olyan tulajdonság és tehetség meg van, ami egy karmestert a világ abszolút élvonalába juttathatja. Biztos vagyok benne, hogy „záros határidőn belül” Gergő a bécsi, berlini, new yorki filharmonikusokat fogja dirigálni. Szeretném minél előbb a szombathelyi közönségnek is bemutatni őt. A jövő szezon koncertjei szinte teljesen összeálltak már, de remélem, sikerül időpontot találnunk még egy közös hangversenyre! Aztán majd még többre….:-)




Ma egyébként egy nagyon izgalmas feladatom is volt, az Aida díszletkoncepciójának véglegesítését csináltuk a rendező és a díszlettervező urakkal. Azért kifejezett kihívás ez az ügy, mert amennyire „kész díszlet” az Iseum szentélye, annyira korlátja is a szokványos színházi díszletek elhelyezésének. Ugyanis eltakarni, a szabadtéri játékok „névadóját” mégsem lehet. Az Aidában is van több templomi jelenet, ugyanakkor tömegeket kell mozgatni, amihez több szint, lépcsősorok és hasonlók szükségesek. Ja, meg Aida sírja, meg pl. kapuk, amelyeken át „beáramlik” a tömeg. És ehhez jön még, hogy a hangosításnak szüksége van két toronyra, amiken a hangfalakat elhelyezzük. Ja, és egyébként a viszonylag kis térben helyet foglal egy 55 tagú zenekar is. Egy szó, mint száz, szükség van a kreativitáson kívül szürkeállományra, logikára, gyakorlati érzékre, tapasztalatra, meg hasonlókra. Ezzel együtt az Aida és a Jézus Krisztus Szupersztár díszlete is nagyságrendekkel nagyobb, jelentősebb lesz, mint a korábbi produkcióké. Ígérem, ha kész a terv, ezen a fórumon bemutatom! Ok? J

Aida a Veronai Arénában



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése