Ma úgy
alakult a programom, hogy a MŰPA-ban tartott Magyar Szimfonikus Zenekarok
Szövetsége évi taggyűlésének rendkívül érdekfeszítő röpke 3,5 óráját követően úgy
éreztem, megérdemlek pár perc kikapcsolódást, és hazafelé Kápolnásnyék felé
vettem az irányt. Ha esetleg az összefüggés a kikapcsolódás és Kápolnásnyék
között e pillanatban, kedves Olvasó, nem
lenne világos, akkor – ahogy mondani szokták – a hiba nem az Ön készülékében
van! :-)
Spirit of Hungary - projekt bejelentő sajtótájékoztató |
Kápolnásnyéken,
a Pauger hajóépítő műhelyben készül Fa Nándor legújabb, Open 60-as vitorlás
hajója, mellyel kétszer két éves világbajnoki verseny-sorozaton fog részt venni
’13-17 között. Egy-egy ilyen látogatás természetesen nem elképzelhető a
hajó-tervező és építő, Magyarország első számú óceáni vitorlázójának jelenléte
nélkül. Mindig külön kitüntető öröm számomra hallani a telefonban, amikor a „nem
zavarok” kérdésemre Nándi rendszeresen a „te sosem” válasszal reagál! :-)
Így állt a hajó ma |
Fa Nándor
ma, Magyarországon – nem csak vitorlás körökben - egy élő legenda. 1986-88
között egy ország izgulta végig Gál Józseffel közös Földkerülésüket az óceánokhoz
viszonyítva lélekvesztő nagyságú Balaton 31-es hajójuk fedélzetén. A Szent
Jupátot ők építették, megpróbálva – nem csak egy tengerrel nem rendelkező
országhoz képest – tökéletesen felkészülni az óceánok végtelen erejével való
találkozásra. Mint kiderült, nekik lett igazuk, nem a kétkedőknek, vasakarattal,
teljes elszántsággal és hittel a vállalkozás nagymértékű rizikója ellenére
megcsinálták, megvalósították tervüket, és két év alatt megkerülték a Földet. Ezt
az életre szóló kalandot mindketten megörökítették könyv formában – rendkívül izgalmas
olvasmány, mindenkinek csak ajánlani tudom!
Mint a
könyvből is kiderült, Nándi a Szent Jupát útja során hallott először a
Földkerülő, egyszemélyes vitorlás versenyekről. Hazaérkezésüket követően
elhatározta, hogy egy teljesen új hajót épít, és – ezúttal egyedül – ismét nekivág
a teoretikusan is 30.000 tmf (mintegy 55.000 km) hosszúságú távnak. Az Alba
Regia nevű 60 lábas verseny hajóval az akkor BOC Challenge nevet viselő, négy
szakaszos versenyt teljesítette 1990-91-ben. A versenyt követően alaposan átépítette az Alba Regiát és újabb
hajóépítésbe kezdett és újabb, még nehezebb célt tűzött ki maga elé. A BOC
Challenge-et két ízben megnyerő Phillippe Jeantot kitalálta, hogy fokozzuk
végletekig a kihívást, és teljesítse mindenki úgy egyedül a távot, hogy se nem
köt ki közben, se nem vesz igénybe bármilyen külső segítséget. Ez a Vendée Globe, az óceáni szólóvitorlázás "Everestje".
1992-93-ban
Nándi a saját tervezésű, építésű, a K&H Bank és a Matáv hajóval, a nonstop-szóló vitorlázás történetében, első " nem franciaként" az ötödik helyen ért célba, 128 napos idővel. A következő, 1996-os
versenyre épült Budapest hajóval sajnos nem volt ilyen szerencséje, sorozatos
baleseteket követően, már a verseny folyamán egy felségjelzés nélküli tanker
hajóval történt ütközést követően feladni kényszerült a megmérettetést. A
versenyt, amelyen esélyesként indult, hiszen pl. a manuálisan billenthető tőkesúly ötletét
ő valósította meg elsőként, valamint a hajó minden más paraméterében is
abszolút vetélytársa volt a mindig is éllovasnak számító franciákkal szemben.
A következő
éveket, majdnem mondhatnánk évtizedeket az óceánoktól távol, kicsiny
országunkban töltötte, családot alapított, kikötőket épített, szólóvitorlázó versenyt alapított és rendezett a Balatonon és egyéb sikeres vállalkozásokba
kezdett. Teljesen azonban soha nem szakadt el az IMOCA 60 osztálytól, az óceáni versenyekben visszatérő terveivel újra tagja a szövetségnek.elnökségi
tagja maradt a szövetségnek.Szakmai érdeklődése szerint mindezidáig követte az eseményeket, versenyeket, a hajóépítés fejlődését. Véleményem szerint, akit egyszer megérintett a nyílt
óceánok brutális ám mégis teljesen természetes közege, az többé már nem tud
teljesen elszakadni az élményektől. Nándi is így lehetett ezzel, mert 59
évesen, tavaly ismét nekiállt, hogy egy minden eddiginél jobb, gyorsabb,
biztonságosabb, korszerűbb – ahogy ő fogalmaz – „óceáni rohanógépet” építsen,
mellyel a négy éves verseny-ciklus zárásaként, 2016-ban a Vendée Globe –on is
rajtvonalhoz állhasson.
A 2012-es Vendée Globe rajtja előtt, Les Sables d'Olonne-ban |
A tavalyi,
2012-es Vendée Globe rajtjánál találkoztunk pár év kihagyást követően ismét,
beszélgetéseink gyümölcse egyrészt a jelenleg Spirit of Hungary névre
keresztelt projekt során, a készülő valamennyi film háttérzenéjének
szolgáltatási lehetősége a Savaria Szimfonikus Zenekar számára, másrészt a
maihoz hasonló látogatásaim, melyek során nyomon követhetem az épülő high-tech,
forma-1-es, színtiszta karbon vitorlás építésének fázisait. Az a tudás, amely szükséges egy ilyen
teljesen 21.századi anyagokból, és technológiával épülő versenyvitorlás megtervezéséhez,
megépítéséhez, és amellyel Fa Nándor 100%-ban rendelkezik, nem csak lenyűgöző, de
világviszonylatban is párját ritkító. Mérhetetlen örömmel tölt el, hogy Fa Nándor
Magyarország szülötte, magyar ember, aki Isten áldotta tehetséggel,
akaraterővel, kitartással, szorgalommal rendelkezve életével példát mutat a jelen
és jövő generációk számára!
A fenti klip a hajóépítés kezdeteit mutatja be. Zene: Savaria Szimfonikus Zenekar
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése