2013. május 13., hétfő

Karizmatikus személyiségek 4. – Fa Nándor



Ma úgy alakult a programom, hogy a MŰPA-ban tartott Magyar Szimfonikus Zenekarok Szövetsége évi taggyűlésének rendkívül érdekfeszítő röpke 3,5 óráját követően úgy éreztem, megérdemlek pár perc kikapcsolódást, és hazafelé Kápolnásnyék felé vettem az irányt. Ha esetleg az összefüggés a kikapcsolódás és Kápolnásnyék között e pillanatban, kedves Olvasó,  nem lenne világos, akkor – ahogy mondani szokták – a hiba nem az Ön készülékében van! :-)

Spirit of Hungary - projekt bejelentő sajtótájékoztató


Kápolnásnyéken, a Pauger hajóépítő műhelyben készül Fa Nándor legújabb, Open 60-as vitorlás hajója, mellyel kétszer két éves világbajnoki verseny-sorozaton fog részt venni ’13-17 között. Egy-egy ilyen látogatás természetesen nem elképzelhető a hajó-tervező és építő, Magyarország első számú óceáni vitorlázójának jelenléte nélkül. Mindig külön kitüntető öröm számomra hallani a telefonban, amikor a „nem zavarok” kérdésemre Nándi rendszeresen a „te sosem” válasszal reagál! :-)

Így állt a hajó ma


Fa Nándor ma, Magyarországon – nem csak vitorlás körökben - egy élő legenda. 1986-88 között egy ország izgulta végig Gál Józseffel közös Földkerülésüket az óceánokhoz viszonyítva lélekvesztő nagyságú Balaton 31-es hajójuk fedélzetén. A Szent Jupátot ők építették, megpróbálva – nem csak egy tengerrel nem rendelkező országhoz képest – tökéletesen felkészülni az óceánok végtelen erejével való találkozásra. Mint kiderült, nekik lett igazuk, nem a kétkedőknek, vasakarattal, teljes elszántsággal és hittel a vállalkozás nagymértékű rizikója ellenére megcsinálták, megvalósították tervüket, és két év alatt megkerülték a Földet. Ezt az életre szóló kalandot mindketten megörökítették könyv formában – rendkívül izgalmas olvasmány, mindenkinek csak ajánlani tudom!
Mint a könyvből is kiderült, Nándi a Szent Jupát útja során hallott először a Földkerülő, egyszemélyes vitorlás versenyekről. Hazaérkezésüket követően elhatározta, hogy egy teljesen új hajót épít, és – ezúttal egyedül – ismét nekivág a teoretikusan is 30.000 tmf (mintegy 55.000 km) hosszúságú távnak. Az Alba Regia nevű 60 lábas verseny hajóval az akkor BOC Challenge nevet viselő, négy szakaszos versenyt teljesítette 1990-91-ben. A versenyt követően alaposan átépítette az Alba Regiát és újabb hajóépítésbe kezdett és újabb, még nehezebb célt tűzött ki maga elé. A BOC Challenge-et két ízben megnyerő Phillippe Jeantot kitalálta, hogy fokozzuk végletekig a kihívást, és teljesítse mindenki úgy egyedül a távot, hogy se nem köt ki közben, se nem vesz igénybe bármilyen külső segítséget. Ez a Vendée Globe, az óceáni szólóvitorlázás "Everestje".

1992-93-ban Nándi a saját tervezésű, építésű, a K&H Bank és a Matáv hajóval, a nonstop-szóló vitorlázás történetében, első " nem franciaként" az ötödik helyen ért célba, 128 napos idővel. A következő, 1996-os versenyre épült Budapest hajóval sajnos nem volt ilyen szerencséje, sorozatos baleseteket követően, már a verseny folyamán egy felségjelzés nélküli tanker hajóval történt ütközést követően feladni kényszerült a megmérettetést. A versenyt, amelyen esélyesként indult, hiszen pl. a manuálisan billenthető tőkesúly ötletét ő valósította meg elsőként, valamint a hajó minden más paraméterében is abszolút vetélytársa volt a mindig is éllovasnak számító franciákkal szemben.

A következő éveket, majdnem mondhatnánk évtizedeket az óceánoktól távol, kicsiny országunkban töltötte, családot alapított, kikötőket épített, szólóvitorlázó versenyt alapított és rendezett a Balatonon és egyéb sikeres vállalkozásokba kezdett. Teljesen azonban soha nem szakadt el az IMOCA 60 osztálytól, az óceáni versenyekben visszatérő terveivel újra tagja a szövetségnek.elnökségi tagja maradt a szövetségnek.Szakmai érdeklődése szerint mindezidáig követte az eseményeket, versenyeket, a hajóépítés fejlődését. Véleményem szerint, akit egyszer megérintett a nyílt óceánok brutális ám mégis teljesen természetes közege, az többé már nem tud teljesen elszakadni az élményektől. Nándi is így lehetett ezzel, mert 59 évesen, tavaly ismét nekiállt, hogy egy minden eddiginél jobb, gyorsabb, biztonságosabb, korszerűbb – ahogy ő fogalmaz – „óceáni rohanógépet” építsen, mellyel a négy éves verseny-ciklus zárásaként, 2016-ban a Vendée Globe –on is rajtvonalhoz állhasson.

A 2012-es Vendée Globe rajtja előtt, Les Sables d'Olonne-ban



A tavalyi, 2012-es Vendée Globe rajtjánál találkoztunk pár év kihagyást követően ismét, beszélgetéseink gyümölcse egyrészt a jelenleg Spirit of Hungary névre keresztelt projekt során, a készülő valamennyi film háttérzenéjének szolgáltatási lehetősége a Savaria Szimfonikus Zenekar számára, másrészt a maihoz hasonló látogatásaim, melyek során nyomon követhetem az épülő high-tech, forma-1-es, színtiszta karbon vitorlás építésének fázisait. Az a tudás, amely szükséges egy ilyen teljesen 21.századi anyagokból, és technológiával épülő versenyvitorlás megtervezéséhez, megépítéséhez, és amellyel Fa Nándor 100%-ban rendelkezik, nem csak lenyűgöző, de világviszonylatban is párját ritkító.  Mérhetetlen örömmel tölt el, hogy Fa Nándor Magyarország szülötte, magyar ember, aki Isten áldotta tehetséggel, akaraterővel, kitartással, szorgalommal rendelkezve életével példát mutat a jelen és jövő generációk számára! 


A fenti klip a hajóépítés kezdeteit mutatja be. Zene: Savaria Szimfonikus Zenekar



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése