Alapvetően felelőtlen kijelentésnek tűnhet a mai blog címe,
ugyanis a világban számos helyen, számos sportágban, és sportágakon kívüli
módon rendeznek olyan versenyeket, melyek joggal prejudikálhatják maguknak ezt
a címet. Ugyanakkor tessék szíves lenni nekem mondani még egy olyan egyéni
versenyt, amelyik három-négy hónapon át tart. Folyamatosan, éjjel nappal. Olyan
versenyt, ahol nincs mód arra, hogy a versenyző éjszakánként, vagy akár
bármikor a nap folyamán felfüggesztve a versenyzést pihenjen, aludjon. Olyan
versenyt, ahol a felkészülés bármennyire is tökéletesre sikerült, a rizikója
akár a teljes kiesésnek folyamatosan jelen van. És végezetül olyan versenyt,
ahol nem csak egyedül van a versenyző, de segítséget senkitől nem vehet
igénybe, mert azzal kizárná magát a megmérettetésből. Nem beszélve a külső
segítség fizikális lehetetlenségéről, mert a legnagyobb részben több ezer mérföldre
van a szárazföldtől. Ebből talán már ki is lehetett találni, hogy
vitorlásversenyről, azok legnehezebbikjéről, a vitorlázás „Everest”-jéről a
Vendée Globe, szóló, Földkerülő versenyről van szó.
Pár napja érkezett meg a 2012-13-as verseny hivatalos
DVD-je, tegnap volt időm megnézni, ezért gondoltam, hogy „tovább nem tarthatom
vissza”, elkezdek írni a Vendée Globe-ról ezen a fórumon is.
A Vendée Globe-ot 1989-ben Phillipe Jeantot alapította,
miután a szakaszokra osztott, szintén egyszemélyes Földkerülő versenyt, ami
akkor az Around Alone nevet viselte két ízben is megnyerte. Az volt az
elgondolása, teljesítsük a távot „egyben”, megállás nélkül. Tehát nem szabad
sem kikötni, sem külső segítséget igénybe venni. Ennyire végtelenül egyszerű a
versenyszabályzat, sokak szerint ez is az egyik legfontosabb oka a verseny
töretlen népszerűségének. Azt kell tehát elképzelni, hogy a vitorlázók hajóra
szállnak az Atlanti óceán franciaországi partján fekvő Les Sables d’Olonne nevű
városkában négyévente, általában november elején, levitorláznak az Atlantin
egészen Afrika aljáig, ahol a Jóreménység fokot kerülve balra fordulnak, hogy
végighaladjanak az Indiai óceánon is, majd Ausztrália és Új Zéland alatt a
Leuwin fokot szintén balról elhagyva következzen a legnagyobb, a Csendes óceán.
Gyakorlatilag az Antarktiszt kerülik meg, végül Dél Amerika „alsó” csücskét, a
híres Horn fokot elhagyva visszakanyarodnak az Atlanti óceánra és már csak 6000
mérföld lesz hátra a célig, ami megegyezik a kiinduló kikötővel, tehát
Franciaország, Les Sables d’Olonne. Mindezt
egyedül.
Ami évekkel ezelőtt
valószínűleg életem végéig rabul ejtett a Vendée Globe-bal kapcsolatban az
egyebek mellett a komplexitása. Elvileg a meteotaktika dönti el a verseny kimenetelét.
Ehhez naponta többször, jellemzően állandóan tanulmányozni szükséges a
különböző meteorológiai szolgálatok előrejelzését, összevetni az aktuálisan
tapasztalttal, a múltban szerzett tapasztalattal, és kialakítani a saját hajó
polár görbéjének legmegfelelőbb útvonalat. A polár görbe azt mutatja, hogy
milyen irányú és erősségű szélben milyen teljesítményre képes a mi hajónk.
Miután „kitalálódott” az irány, az útvonal, amit a mai technika szintjének
köszönhetően akár 8-10 napra is tervezhetünk, hozzáadódik a többi versenyző
helyzete, az időjárási viszonyukkal és polár görbéjükkel együtt, melyről
egyébként semmit nem tudunk – a verseny elején. Aztán a négy óránkénti pozíció
jelentésből hetek alatt egész jól lehet saccolni, melyik hajónak mi az erőssége,
gyengéje, tehát az adott helyzetben merre fog haladni. Miután a többiek haladása
alterálhatja a sajátunkat, ezt a részét a versenyzésnek leginkább egy szimultán
sakkjátszmához tudnám hasonlítani. Óriási taktikai csata, teljes koncentrációt
és szürkeállományt igényel.
A másik oldal a fizikai. Aludni lehet, csak nem érdemes. J Ugyanis az autopilot
irányban tartja ugyan hajónkat, a vitorlákat azonban nem állítja, és ha a „trimm”
nem ideális lassabbak leszünk, mint a többiek. Tehát a gyakorlatban a
skipperek, a hajóvezetők 10-15 percet alszanak egyfolytában csupán, majd körbenéznek,
minden rendben van-e, kell-e állítani valamit. Összesen 4-5 óra alvás a reális
naponta. Amennyiben vitorlákat kell állítani, netán cserélni, az kifejezetten
igénybe veszi a hajósokat, ugyanis a 27-30 m magas árbocra akár 600 nm
vitorlafelületet is fel lehet húzni. Aztán cserélni. Egyedül. Akár éjjel, akár
nappal. Akár viharban, akár az Egyenlítő körüli Doldrums, szélcsendes
övezetben. A vitorlákat, vagy legalább egy részüket „takk” váltáskor, tehát,
amikor „csapást” váltunk, azaz fordulás vagy halzolást követően a hajó egyik oldaláról
a másikra kell vinni, a súlyuk miatt.
Egy verseny során
jellemzően többször is fel kell mászni az árboc csúcsára, egy elakadt kötél
kiszabadítása, vagy a széljelzők meghibásodása okán. Ez a mutatvány minimum 2
órát vesz igénybe, és gondoljunk csak bele, milyen érzés kb. egy 10 emeletes
ház magasságáig felhúzni magunkat, miközben a hajó természetesen folyamatosan
halad. Az óceáni léptékkel mérve „alap” hullámok is 2-3 méteresek, a víz
felszínén, képzeljük el ezt 30 méterrel feljebb! Ja, és azért kell felmenni,
hogy szereljenek… A déli óceánokon a hideg és fizikai igénybevétel oly mértékű,
hogy a napi kalóriaszükséglet 7000, minimum.
A harmadik oldal a mentális. De erről, valamint a versenyekkel
kapcsolatos számos érdekességről, az Open 60-as hajóosztály bemutatásától, a business oldalától a rendkívüli helyzeteken
át az olyan teljesen egyediségekig, mint pl. miért kapott első nem franciaként
egy angol francia becsületrendet, vagy mi jellemzi ezeket a Franciaországban
hősként tisztelt embereket, miért jön el több, mint kétmillió ember a verseny
előtt, hogy láthassa a hajókat, versenyzőket, és a saját élményeimről majd a
folytatásban essen szó!
A fenti képeken látható hajóvel a legutóbbi verseny rajtja előtt |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése