Ma estefelé „őrült
nagy” kutatásban voltam otthon, és közben kezembe akadt egy kép. Olyan jó
érzéssel töltött el a képen látható négy keréken gördülő, elvileg autónak
készült „csöppség”, hogy egyből el is dőlt a mai blog témája! :-)
1996-tól
2000-ig a csellózásnak, no meg szüleimnek hála az Egyesült Államok három
egyetemén tanulhattam. A Zeneakadémián szerzett „alap” diplomám után különböző
programokat végeztem, melyeknek a lényege, hogy elsősorban a „főtárgy”-ra, a
csellózásra fókuszál, az egyéb órák mennyisége hagy elég időt a gyakorlásra is.
1996-ban az Indiana University-n kezdtem. Életemben először jártam Amerikában,
a repülőtérről Bogányi Gergő (azóta Kossuth díjas zongoraművész) hozott el, ő
volt az egyetlen „hazai” kapocs. Meg természetesen Starker János, a
professzorom.
Az első pár
napban kiderült, hogy habár Bloomingtonban létezik tömegközlekedés, de
egyáltalán nem arra haladnak a vonalak, amerre nekem praktikus lenne, gyalog
meg meglehetősen fárasztó volt naponta többször ¾ órákat sétálni az albérlet és
az iskola között – hátamon a kb. 10 kg-os csellóval. Emellett Bloomington egy
60 ezres kisváros, közel 40 ezer diákkal, a „semmi kellős közepén”, ahogy
Starker tanár úr fogalmazott. Viszont, Indianapolis 1 óra, Chicago 3,5 óra
autózással elérhető volt. Ezekben a metropolisokban naponta óriási mennyiségű
program várta a látogatókat, köztük minden nap legalább egy, komoly zenész
számára vonzó ajánlattal. Egy probléma adódott, hogyan jussak el oda, és pláne
haza, miután az ott alvás a költségeket növelte volna nem kívánt mértékben. :-)
Egy szó,
mint száz, úgy hozta a sors, hogy megismerkedtem egy „native american” – mi indiánnak
mondanánk – énekessel, akinek mint kiderült van két autója. Az egyik működik,
használja, a másiknak viszont nem jó az önindítója. Miután két autó fajlagos
biztosítása olcsóbb, mint eggyé, valamint nekem pusztán pár hónapra kellett egy
közlekedésre alkalmas gépjármű, az a megállapodás született köztünk, hogy a
javításért cserébe használhatom az
autóját. Rettentő jókedvem lett, hogy ” lesz autóm Amerikában” ! :-)
Persze nem
tudtam én, amikor elmondta, milyen autó az a „1996 Ford Granada Station Wagon”. Aztán
másnap megláttam….
Hát, arra nem panaszkodhattam, hogy nem tipikusan amerikai
autót kaptam! Remélem, a fényképen is látszik, hogy „végtelen” hosszú, óriási
kombiról volt szó. Elöl a két ülés helyett egy pad kapott helyet, amelyen így
három személy utazhatott szabályosan. Nyolc hengeres, 231LE-s motorja volt, ami
a gyakorlatban, télen, városi használatban 60-70 literes fogyasztást is
eredményezett. Persze, nem használtam sokat, meg az üzemanyagárak kb. az egy
negyedei voltak a hazainak. Egy gallon (3.78 liter) egy dollár körül mozgott.
Ami a lényeg, volt autóm, oda mentem, ahova akartam, és mindez pontosan az
önindító árába, 200 dollárba került.
„Kis”
autómnak hamar híre ment a zenészek között, ezért ha bárki bármilyen
nagyméretűdolgot szállított, vagy éppen költözködött, nem volt kérdés, kihez
forduljanak.. Népszerű lettem pár hét alatt…:-) Életem első autóját nagyon
megszeretem, valamennyi tulajdonságával együtt. Jópofa volt, hogy a kanyarokat
úgy kell venni, akkora ívben, mintha buszt vezetnék, hogy a rugózása jellemzően
másodperces késéssel reagálta le az útegyenetlenségeket, hogy a komolyabb gázadások annyira „váratlanul” érték, hogy
csak kis gondolkodást követően lódult
meg előre hatalmas tömegével. Igaz, akkor viszont a feltartóztathatatlanság
érzetét kölcsönözve.
A közösen
átélt kalandokról, különös tekintettel a 70 cm-es hóban történő közlekedésről,
az éjszakai bevásárlásokat követő, 10. utcai rekord döntögetésekről , és
hasonlókról majd a későbbiekben írok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése